2009. július 31., péntek

Barcelona










Július 20-tól augusztus 10-ig nyári szabadságon van a konyha. Amúgy az egész évben mindössze ez meg a karácsonyi két hét van, úgyhogy nem igazán ők határozzák meg maguknak a szabadságolást. De hát ilyen ez a popszakma;-)
Barcelona Katalónia fővárosa, mely nem önálló ország, de nagyon szeretne az lenni. Saját nyelve a katalán, amennyire tudom nagyon erős autonómiával rendelkezik. A spanyol csak a második nyelvük, az iskolában tanulják de hivatalosan minden katalánul van, egymás között is csak így beszélnek.
23-tól 30-ig voltam ott és mondhatom ez volt életem egyik legjobb nyaralása. Persze ebben sok minden szerepet játszott, elsőként az, hogy az elmúlt 6-7 évben nem volt jellemző a nyaraimra a nyaralás. De hát ilyen ez a popszakma;-) Másodszor Barcelona ideális turisztikai célpont MINDENKINEK, kicsi, öreg, család, barátok, melegek, heterok, fürödni vágyók, várost nézők na és persze ami engem legjobban érintett, a gasztroturisták számára. Tapas bárok, éttermek, piacok, borok, sörök, kv, gyümölcsök, fagylaltok egyszóval minden ami szem szájnak ingere.

Az időjárás isteni volt és kiszámítható. Langyos reggelek, forró délutánok, hűvös éjszakák. Max hőmérséklet 35, minimum 25, napi átlag három zuhanyozás és 14! óra alvás (igazán nem siettem sehova:-D ). De amikor ébren voltam akkor tényleg éber voltam és néztem, láttam, kóstoltam, ízleltem amit csak lehetett. És volt mit.
A hét alatt a célom az volt, hogy minél több és minél különbözőbb helyeken egyek, tehát nem a minőség vagy az elhelyezkedés volt a szempont. Bár annyit kikötöttem, hogy középszerű, elsősorban turistáknak szánt helyre nem megyek! De ez gondolom mindenkinek alap aki ezt olvassa:-D .
Az első dolog persze amit Barcelonával kapcsolatban tudtam, hogy tele van tapas bárral, éttermekkel, bárokkal (kb kocsma, pub, söröző, kávézó, bisztró illetve ezek tetszés szerinti kereszteződése), kávézókkal. A második dolog amit a BSZ-on találtam, az a Pinotxo bar, ami tényleg interkontinentális hírnévnek örvend. Pinotxo katalánul, Pinocho spanyolul, azaz „pinoccsó”, vagyis Pinokkió. Amikor ott voltam akkor is egy brit travel-magazin forgatott. Mint a szakácstól megtudtuk, hetente többször jönnek hozzájuk forgatni. Igen, nem rossz marketing. A Mercat de la Boqueria főbejáratánál van, mely Barcelóna első számú piaca. Nem tudom a helyiek mennyire vásárolnak itt, mindenestre tele van a hely turistákkal egész nap és a kínálat tényleg lenyűgöző.
A piac legfőbb kínálata a hal és tenger gyümölcsei, a gyümölcsök és zöldségek, húsok húskészítmények és egyéb finomságok. Szerencsére ide nem engedik be a bóvli ajándéktárgyakat és földön árusító bevándorlókat, akikkel amúgy tele van a város és irdatlan mennyiségben de azonos választékban kínálnak táskákat, legyezőket és napszemüvegeket. Semmi mást, ezeket, de egymás mellett tucatnyian. És persze az egyiküknél mindig akció van. Ügyes kartell játék.
A gyümölcsök választéka rendkívül széles, almák, körték, banánok (normál, mini, zöld, plusz az a banán ami nyersen nem fogyasztható, nem annyira édes, nagyobb és hosszúkás a vége, aki tudja hogy hívják, írja meg! ), ananász, mangó, kiwi, málna, eper, áfonya, sárkány gyümölcs, narancs, grapefruit, lime-ok, citrom, kókuszdió, meggy, cseresznye, barackok, sárgabarack, szilva, dinnye, füge, szőlő, japán naspolya és paradicsomok (én azt is úgy eszem, mint a gyümölcsöket:-D )…ennyi jut eszembe. Természetesen külalakra mindegyik tökéletes, friss, sértetlen, viszont csak ezeket kóstoltam meg:


A gyümölcsök három metamorfózisban jelentek meg frissen. Egészben (minimális mennyiség fél kiló vagy darabra), átlagosan 1 euró kilós áron, darabolva, kiadagolva kis dobozokban műanyag villácskával, 2 euró, és ami a legfinomabb volt, juice formában, egy fajta vagy több fajta keverve, zúzott jégágyon! 1 euró. Darabolás, juice-osítás a helyszínen, természetesen. És persze aszalt, szárított gyümölcsöket is lehet kapni néhány pultban.
A Pinotxo bárba „sajnos” kétszer is kénytelen voltam elmenni, hétfőn voltam először. A személyzet rendkívül barátságos, fiatal és segítőkész. Tőlük tudtuk meg, hogy hétfőn nem érdemes tengeri árut venni, mert az az előző hétről van, így az ő kínálatukban sem volt. Így másnap vissza kellett mennem, viszont ha úgy is ott voltam...hamár homár...vagyis nem homár...
A sütnivalókat jégágyon tálalják és kizárólag rendelésre sütik.
A választás:
Fehér kolbász paradicsomos pirítóssal. Szép darab kolbász, két vége madzaggal összekötve, kis, elektromos, kétoldalú, lehajtható rostonsütőben sütve kb 3 perc alatt. Finom, lágy, szaftos, tökéletes. A pirítós ugyanitt sütve és nyers paradicsom nagy mennyiségben szétkenve rajta. Ez nem tudom katalán vagy spanyol specialitás, de itt minden helyen „alap”.
Csicseriborsó saláta balzsamecettel. Szép, nagyszemú csicseriborsó, hagyma, petrezselyem, só, bors, balszamecet. Egyszerű és nagyszerű.
Harcsasaláta. Pácolt, szinte nyers harcsa darabok, tintahal darabok, lencse, paradicsom concasse, zöldpaprika, szétnyomott főtt tojás. Ez is balzsamecet srpay-jel megszórva.


Minden úgy készül, ahogy az a legjobb formáját tudja adni. Elképesztően egyszerűen, gyorsan és frissen. Az igazi finomság másnap várt, amikor tengeri finomságokat kóstoltunk. De azt majd holnap.
Ennyi a konyha, egy minikonyha, mosogató, global kések, régi vasak







És lesz egy csillagos beszámoló is, úgyhogy gyertek majd:-)

2 megjegyzés:

  1. Chef, nem árt meg, ha ebben a hőségben csak kóstálsz, kóstálsz, zabálsz?

    (Te, nagyuram, ez a miinkonyha valahogy ismerősebb, mint a "molekulár", nem?
    :-))

    VálaszTörlés
  2. azt nem tudom megart-e, de nagyon jo volt...:-D Kis tornaval leadom a szerzett felesleget...talan...
    Egy ilyen minikonyhahoz tenyleg nem kell sok minden, egy jo hely, minimalais eszkozpark, par odaado chef na es persze kivalo, friss alapanyagok.
    Ez a koncepcio sajnos majdnem ugyanolyan messze van a jelenlegi magyar helyzettol, mint a molekularis konyha.

    VálaszTörlés