2010. február 3., szerda

Dieter Müller, Nils Henkel

Nos...nossal sem kezdunk mondatot.
Az idei ev eddig ugy alakult, ahogy elterveztem. Marmint ami Dieter Müllert illeti:-D Bergisch Gladbach, Koeln mellett, Relais&Chateaux kastelyszallo, 3 Michelin csillag-os Gourmet etterem. A konyhat mar par eve a korabbi sous chef, Nils Henkel vezeti, a bejarati tablan is az o neve femjelzi az ettermet. Herr Müller a Chef de Patron illetve a fozokurzusokat is o vezeti.
A szallas is jol sult el, az emlitett oldalon talaltam csomo kedves BG-ban lako Surfert, az egyikuk felajanlotta, hogy egy teljes honapig lakhatok nala, nagy a haz, csak egy gyerek, sok szabad szoba. Cserebe mondtam, hogy fozok-mosok-takaritok-pakolok, amit csak kell, szivesen segitek. Igy a szallas resze megoldva.
Az munkabamenetel resze mar kisse docogosebb. Mint meglattam, ez a BD nem egy nagyobbacska falu Koln mellett, hanem egy rendes varos, 500,000 lakossal. Ugyhogy a "barhonnankonnyenelsetalokmullerig" jatek sajnos nem jott be, bar maga a ket busz ut csak 22 perc, megis kell egy ora, maig beerek, setakkal egyutt. De nem veszes, legalabb addig is felebredek. A hazamenetel mar bonyolultabb, a buszok ugyanis csak fel 11-ig jarnak, igy marad az, hogy az egyik kollega elvisz felutig, utana mar csak 20 perc seta...:-(
Az elso napom tegnap volt. Vasarnap- hetfo zarva, kedden kezdtem reggel 8-kor. Az elsore itt is feltunt, hogy rendkivul fiatal a tarsasag, csomoan fiatalabbak nalam, csak paran idosebbek. A konyha felosztasa klasszikus, Garde Manger (eloeteles, 2fo), husos es halas Saucier (hus es halas hozza kapcsolodo martasokkal, 2+1fo), hozzajuk kapcsolodo Entremetier (koretes, 1-1 fo), Patisserie (cuki 2 fo), Herr Henkel pedig a talalonal halat vag (imadja a halakat), talal, ellenoriz, felveszi a rendelest, iranyitja a konyhat.
Szerencsem volt, mivel nem en voltam az egyetlen stazsolo, nem az eloeteles palyara kerultem, ott mar volt vki, hanem a halkoretes Marcus melle. 24 eves, 1 gyerek, feleseg, 185 magas, 120 kilo, kedves kerek rokker gyerek. De persze rengeteg tapasztalattal a hata mogott, mivel mar a szakiskolai gyakorlatat is csillagos helyen toltotte es nem ment el 4 ev az eletebol magyarorszag legjobb vendeglatoipari foiskolajara....ami mint tudjuk, vakok kozt a felszemu...
Egybol adott padlizsanokat grillezni, marinaltuk, apritottunk minden fele zoldsegeket, csinaltunk kremeket, hagyma-raviolit meg egyeb erdekessegeket. Delben nem volt vendeg, igy johetett szunet 2-tol 5-ig. Addig bementem a centrumba kv-ni es ujsagot olvasni. Na jo, egy pohar sort is ittam. Estere meglepetes gyanant bejott egy 22 fos csoprt is a masik 20 fo foglalas melle. Igy jott aztan a mulatsag, "um 7 es gehts los..." es bizony, beindult a haromcsillagos konyhamuveszet csodakereke. Semmi kiabalas, semmi rohanas, kapkodas, mindenki porgosen, koncentralva teszi a dolgat, semmit sem korabban, mint kene, de persze nem is kesve el. Ozgerinc a la minute vagva, csomagolva, gyongytyuk alm bontva, sutoben sutve, semmi sem keszul el koran, nem all, nem romlik az allaga, minden a leheto legjobb allapotaban kerul a tanyerra. A service alatt persze mi, 3 stazsolo nem sokat tudtunk segiteni, mivel minden ember munkaja ki volt szamitva, mi csak alltunk es vartuk, hogy segithessunk valamit.
De ami a legszimpatikusabb, hogy itt kerem szepen 3 csillagos szintu oktatas folyik. A chef de partie-k folyamatosan mondtak, hogy ha van hely a talalonal, mennyunk elore nezni, amikor elkezdtem egy kicsit takaritgatni, kedves Marcusom ramszolt, hogy" lieber gucken als spulen"...:-) Es persze folyamatosan jottek hatra a hasznal forralok, benne a maradek finosagokkal, amiket kotelezo modon meg kellett kostolnunk, de tobbszor elofordult, hogy tanyerra megteritett kostolokat kuldtek hatra nekunk, hogy egyutt kostoljuk az izeket. :-DDD
A munkaido regel 8-tol 23-ig, ha jol allunk, szunet 2-5-ig. Reggeli, ebed, vacsora a szemelyzeti, sajt es gyumolcs mindig kell, hogy legyen, mert szereti a chef:-)
Az elso nap nagyon jo hangulatban telt, munka utan a torzshelyukre is el kellett kisernem oket, a szaz meterre levo Schwaeke Panzio-sorozo-be. Itt aztan Radlerek-sorok kozepette beszelgettunk, kerdezgettek, meselgettem, viccelodtunk, ugyhogy vasarnap kenytelen-kelletlen, de el kell mennem veluk bulizni is...a francba...:-D
Utan persze egyikuk hazadobott kocsival, Chris, 23 eves, lanyok alma, 180, baba szemu, gyuros gyerek.
Az elso par ora utan olyan kinosnak ereztem, hogy nem tudom a neveket, hogy egyszeruen megkerdeztem az egyikuket, hogy meselje el nekem, kit is hogy hivnak. Igy mar direkt mindenkit a neven szolitottam. Szerencsere a nemettel sincs gond, ok is aranyosan megkerdezik, hogy hol tanultam meg igy nemetul, de sajnos a hallasprobleman a jo nemet sem segit. De mondtam mindenkinek, hogy mizu, es tobben modtak is, hogy "kein Probleme, Respekt man..."

2 megjegyzés:

  1. OK: s mit fogsz itt csinálni?
    :-))

    VálaszTörlés
  2. Bakker, és nulla angol?? Én halálosan gáz vagyok németből, tuti elvéreznék, hacsak nem tudna valaki angolul :S
    Még igy is vannak problémáim az angollal, pedig folyamatosan próbálom fejleszteni magam...
    Ja és megvettem a fat duck cookbook ;)
    Gondoltam érdekel, mondjuk ugy nem rossz :)

    VálaszTörlés